Trivsel er et vigtigt udgangspunkt for, at eleverne kan lære og udvikle sig. På Ollerup Friskole arbejder vi løbende med trivsel på forskellige niveauer. Det primære vil være elevernes individuelle trivsel, og den hænger tæt sammen med oplevelsen af at være en del af et fællesskab.
Trivsel i klassen
I alle klasser arbejdes der løbende med trivsel på elev- og klasseniveau. Det er primært klasselæreren, der arbejder med elevernes og klassens trivsel, men alle lærere i klassen inddrages. Særligt i indskoling arbejdes der intensivt med trivsel. Vi har ikke ét bestemt værktøj, men bruger mange forskellige værktøjer. En del af de værktøjer vi anvender kan findes på dcum’s hjemmeside: https://dcum.dk/grundskole og på Red Barnets hjemmeside: https://redbarnet.dk/skole/.
Her kan man eksempelvis læse om ”Hvornår er det mobning og hvornår er det bare drilleri?”. Omdrejningspunktet for trivselsarbejdet er det pædagogiske arbejde i klassen med anerkendelse, respekt, sprog, grænser og forskellighed.
Der arbejdes med digital mobning fra 4.-9. klasse.