rivsel-ollerupfriskole

Trivsel, relationsarbejde og konflikthåndtering på Ollerup Friskole

Trivsel er et vigtigt udgangspunkt for, at eleverne kan lære og udvikle sig. På Ollerup Friskole arbejder vi løbende med trivsel på forskellige niveauer. Det primære vil være elevernes individuelle trivsel, og den hænger tæt sammen med oplevelsen af at være en del af et fællesskab.

Trivsel i klassen

I alle klasser arbejdes der løbende med trivsel på elev- og klasse niveau. Det er primært klasselæreren, der arbejder med elevernes og klassens trivsel, men alle lærere i klassen inddrages. Skolen har udarbejdet konkrete strategier der ligger tilgængeligt på hjemmesiden. Det være sig en antimobbestrategi, en politik omkring skolens skærmkultur og en krise- og sorgplan. Derudover lader vi os særligt inspirere af Red Barnet og Dcums trivselsværktøjer der kan findes på: https://dcum.dk/grundskole og https://redbarnet.dk/skole/.

Familierne støtter op om skolens arbejde med trivsel på en friskole

På Ollerup Friskole har vi en forventning om, at elevernes trivsel er et anliggende for alle familier. Vi styrker relationerne i klassen ved at arrangere fællesspisninger, hvor eleverne oplever forældrenes opbakning til fællesskabet. Vi forventer, at alle familier som udgangspunkt vil hjælpe, hvis en elev i klassen ikke trives. Familier kan bla. hjælpe ved at etablere lege-aftaler for og med de elever, der i en periode ikke trives.

Til forældremøderne har vi fokus på børnenes trivsel ved bla. at have trivselsrunder, hvor forældre kan fortælle, hvis deres barn savner legekammerater eller er i en sårbar periode.

I indskolingen etableres trivselsgrupper. Trivselsgrupperne er faste grupper på ca. 4 elever, der besøger hinanden 3-4 gange om året. Trivselsgrupperne er bla. med til at styrke relationerne til de klassekammerater, man ikke nødvendigvis selv laver legeaftaler med.

Samarbejde med PPR – KPS-møder og tværfaglige møder

Vi har et godt samarbejde med PPR. PPR står for ’pædagogisk psykologisk rådgivning’ fra Svendborg Kommune. Vi har KIM-møder hver måned. KIM er et ’konsultativt, internt møde’, der har til formål at vejlede lærere og pædagoger.

På KIM-møderne deltager dygtige fagkonsulenter fra PPR. Der deltager fast en skolepsykolog og en pædagogisk konsulent, men også tale-høre-konsulenten, sundhedsplejersken og/ eller en socialrådgiver kan deltage i mødet. Fra skolen deltager den koordinerende specialundervisningslærer og skoleleder samt den eller de lærere, der har bedt om vejledning til en problemstilling.

3 gange om året har vi også mulighed for at indkalde til tværfaglige møder. På de tværfaglige møder kan forældre deltage, det kan de ikke på KPS-møder.

Læs mere om møderne her: https://www.svendborg.dk/vfb/yderligere-information/handleguide-vores-faelles-boern/kim-moeder-og-tvaerfaglige-moeder

Hvad gør skolen?

Skolen råder med de ovenstående instanser over en række handlingsmuligheder.

Her er nogle eksempler:

  • PPR-konsulent kan observere i en klasse med henblik på at blive klogere på gruppedynamikken og de indbyrdes relationer i klassen. Herefter laves der typisk en handlingsplan i samarbejde med lærerne omkring klassen.
  • Trivselsforløb i en klasse kan iværksættes.
  • Der kan arbejdes individuelt med elever, der har brug for det.
  • Fagkonsulenternes ekspertise kan bringes i spil med henblik på at finde de rigtige værktøjer til forbedring af trivslen.
  • Forældre kan inddrages med henblik på at styrke relationerne i en klasse.
  • Samarbejde med SSP.
  • Konkrete præventive trivsels indsatser på skolen. Her kan nævnes: Legepatrulje, venskabsvenner samt emneuger hvor hele skolen samarbejder på tværs af klasserne og skolens fælles arbejdsdag.

Hvad kan du gøre som forælder, hvis dit barn ikke trives?

Det er vigtigt at huske, at alle børn vil opleve konflikter i løbet af skoletiden. Konflikter er med til at udvikle børn og så længe de håndteres hensigtsmæssigt er de en del af en sund udvikling. Men konflikter må ikke blive den dominerende oplevelse af at være i skole. Så skal der handles på det.

Hvis dit barn i en periode ikke trives, er det vigtigt at have tæt kontakt og samarbejde med klasselæreren og eventuelt andre lærere omkring klassen. Klasselæreren vurderer, om indsatsen kan håndteres ved egen hjælp, eller om det kræver hjælp fra PPR, skoleleder eller andre.

Vi opfordrer også forældre til at være opmærksomme på barnets fravær. Fravær er en tydelig trivselsmarkør og noget vi her på skolen er opmærksomme på. Vi vil gerne tage hånd om udfordringerne sammen med eleverne. Derfor er det vigtigt at eleverne opfordres til at komme i skole, også selvom det er svært. For nærmere info henvises til skolens fraværspolitik.