partnere

Ollerup Friskole - en skole med egne prøveformer

Fra skoleåret 2024/2025 tilbyder Ollerup Friskole ikke længere elever at gå til folkeskolens afsluttende eksamen.

Processen frem mod at blive en skole med egne prøveformer har været lang. Siden august 2019 har skolen arbejdet med processen ”Folkeskolens afgangseksamen eller anderledes prøver på Ollerup Friskole”. Målet var, at bestyrelsen og skoleledelsen til generalforsamlingen i april 2022 skulle fremlægge et forslag om, hvorvidt Ollerup Friskole fortsat skal tilbyde folkeskolens afgangseksamen. På generalforsamling i 2022 blev det besluttet, at Ollerup Friskole fra skoleåret 24-25 ikke tilbyder Folkeskolens afgangsprøver. I stedet vil skolen lave sine egne prøver og afslutninger.

Læs artiklen her

Arbejdet med at udvikle nye prøveformer er en langsommelig proces, som vi forventer skal strække sig over flere skoleår. Derfor vil elever i 9. klasse opleve prøver, der er helt anderledes end folkeskolens prøver, men også prøveformer, der er identiske eller meget tæt på identiske med folkeskolens prøver, som de ser ud nu. Det vigtigste for os er, at det skal give mening, og at vi bevarer forbindelsen til vores værdigrundlag.

Fagbeskrivelser lægges op her på hjemmesiden løbende.

Ny evalueringsform

Fra skoleåret 24-25 får eleverne ikke karakterer.

Vi har udarbejdet en ny evalueringsform, der ikke alene fokuserer på det faglige standpunkt, men også på elevens indsats og sociale engagement. Eleverne møder evalueringsformen gennem hele skolegangen fra indskoling til udskoling, men fokus på hvad der evalueres på er forskelligt fra klasse og trin. I kan læse mere om evalueringsformen her

Her kan I læse om processen frem mod at blive en skole med egne prøveformer: